EN / NL
Home   Bio   Shows   Media   Nieuwsbrief   ︎





BIOGRAFIE



Mattias Spee is een Nederlandse pianist en componist. Zijn eerste liefde was de klassieke muziek, maar hij heeft ook altijd een grote passie gehad voor andere genres en stijlen, zoals jazz, minimal en vrije improvisatie, die hij nu in zijn eigen composities vermengt tot iets wat niet in en hokje te plaatsen is. Mattias studeerde piano bij David Kuyken en hedendaagse muziek bij Ralph van Raat aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij won prijzen bij onder meer het Prinses Christina Concours, het Steinway Pianoconcours, het SJMN Concours, de Rotterdamse Pianodriedaagse en de Vrienden Cultuurprijs.


Bij het componeren laat Mattias zich graag inspireren door verhalen. Als kind was hij gek op sprookjes en mythes -niet alleen om te lezen, maar ook om zelf te verzinnen- en deze liefde voor vertellen is terug te horen in zijn muziek. Veel van zijn composities ontstaan uit improvisatie en Mattias laat ook vaak in zijn stukken ruimte open voor spontane ingevingen. Mattias componeert voornamelijk voor solo piano, maar verlaat steeds vaker zijn comfort zone door voor grotere groepen te schrijven.


Samen spelen met anderen is belangrijk voor Mattias, omdat er voor hem niks plezieriger is dan samen muziek maken. Naast de vele projectensembles waarvan hij onderdeel is, maakte hij jarenlang deel uit van het Goudsbloemtrio, samen met klarinettiste Ana Prazeres en celliste Hadewych van Gent. Samen verkenden ze de bekende stukken voor deze samenstelling, maar ontdekten ook spannende, nauwelijks gespeelde muziek. Als solist heeft Mattias samengewerkt met gerenommeerde orkesten als Holland Symfonia en Philharmonie Zuid-Nederland.


Een andere grote passie van Mattias is samenwerken met artiesten uit andere kunstdisciplines. Zo maakte hij in opdracht van het Grachtenfestival de voorstelling “Waar gezongen wordt” met schrijver Shula Tas en cellist/vocalist Chieko Donker Duyvis, gebaseerd op het gelijknamige boek, waarin Shula vertelt hoe en waarom ze is gestopt met zingen. Mattias verzorgde ook de muziek voor het hoorspel “Dansen met de dood”, in samenwerking met schrjiver/regisseur Tabula Raas en stemacteur Celine Vermeulen, dat gaat over de verleidelijke verlossing van het lijden. Onlangs maakte Mattias deel uit van de voorstelling “Tijdcapsule”, samen met trombonist Arjan Linker, guitarist Gijs Idema, bassist Arjan Linker en live-electronics-specialist Dimitri Geelhoed. Voor deze voorstelling, die gaat over het ongenadige voortschrijven van de tijd, verbond deze groep gelijkgestemde componisten elemten uit Indiase raag, Georgische volksmuziek, Renaissance polyfonie en popbands als Radiohead al improviserend aan elkaar tot een dromerig geheel, dat werd begeleid door lichteffecten van visueel kunstenaar Lisa Derksen Castillo.


Mattias heeft ook een grote fascinatie voor muziek die, al dan niet terecht, in de vergetelheid is geraakt. Hij vindt het belangrijk om aandacht te schenken aan de enorme hoeveelheid muziek die onder het stof terecht is gekomen, deze op te duikelen en nieuw leven in te blazen. Deze fascinatie heeft geresulteerd in een serie albums getiteld “Eclipse” met muziek van onbekende componisten uit de geschiedenis. Het eerste album in deze serie, gewijd aan de muziek van Joseph Wölfl, kwam uit in juni 2021. Het tweede album, met muziek van de Nederlandse componist Hans Henkemans (waaronder enkele onuitgegeven manuscripten en een pianoconcert in samenwerking met dirigent Ed Spanjaard) wordt begin 2023 verwacht.


Mattias studie-instrument is een Grotrian-Steinweg-vleugel uit 1992, hem in bruikleen gegeven door het National Muziekinstrumentenfonds.


Behalve muzikant is Mattias ook overtuigd veganist. Hij heeft een uitgesproken mening over dierenleed en de negatieve gevolgen van onze levensstijl voor het milieu.